This study aimed to develop, validate, and define a self-perception instrument to assess the digital competencies of university teachers in English language teaching in Costa Rica. Based on previous research hand theoretical frameworks on digital competencies, a questionnaire was constructed, focusing on key dimensions such as digital literacy, ICT integration in teaching, and teacher appropriation and commitment. The methodology employed a quantitative approach with a correlational and cross-sectional design, utilizing statistical techniques, including Confirmatory Factor Analysis (CFA), Classical Test Theory (CTT) and Item Response Theory (IRT), to evaluate the instrument's validity, reliability and objectivity. The results enabled informed decision-making and the definition of the most appropriate instrument for application to university English language teachers at the national level.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alpizar, M. E. (2024a). La relación entre las Competencias Digitales de Docentes Universitarios de la Enseñanza de Inglés y el Uso Didáctico de las TIC: un estudio en Costa Rica. Universidad de Costa Rica. https://www.kerwa.ucr.ac.cr/items/a909a2a0-cfcd-4364-bca9-6046bc5af439
Alpizar, M. E. (2024b). Revisión sistemática de instrumentos de medición de competencias digitales de docentes universitarios en carreras de Enseñanza de Inglés. Revista Tecnológica - ESPOL, 36(2), 73-94. https://doi.org/10.37815/rte.v36n2.1200
Best, J. y Kahn, J. (2006). Research in Education (10a edición). Pearson Education Inc. ISBN-10: 0205458408, ISBN-13: 978-0205458400
Creswell, J. (2013) Research Design, Quantitative, Qualitative and Mixed Methods Approaches (4a edición). University of Nebraska. ISBN: 1452226091, 9781452226095
Delgado, C. (2014). Viajando a Ítaca por mares cuantitativos. Manual de ruta para investigar en grado y postgrado. Colección Psicología, Amarú Ediciones. ISBN: 978-84-8196-357-1
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. Seville. Recuperado de: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC83167/lb-na-26035-enn.pdf
Fraenkel et al (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. ISBN: 978-0-07-809785-0
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación, Sexta edición. México D.F., México. McGraw Hill. ISBN: 978-1-4562-2396-0
Hernández, R., Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las Rutas Cuantitativa, Cualitativa y Mixta. México D.F., México. McGraw Hill. ISBN: 978-1-4562-6096-5
INTEF, (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Instituto Nacional de Tecnología Educativa y de Formación del Profesorado. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Gobierno de España. Recuperado de: http://educalab.es/mwginternal/de5fs23hu73ds/progress?id=c2dGknKSQlvgTC8LuYf_aldw51tRLbH-Gh7T02SJSBs,&dl
Kerlinger, F. y Lee, H. (2000). Investigación del Comportamiento, Métodos de Investigación en Ciencias Sociales (4a edición). McGraw-Hill / Interamericana de México. ISBN: 9789701030707
Martínez, Hernández y Hernández, (2014). Psicometría (1a edición). Alianza Editorial. ISBN: 978-84-206-8859-6
Rojas, L., Furlan, L., Sánchez, J. y Rojas, G. (2022). Construcción y validación de la Escala de Afrontamiento de la Ansiedad durante los Exámenes. Ansiedad y estrés, 2(28), 81-90.
Wallace, M. (1998). Action Research for Language Teachers (1a edición). Cambridge University Press. ISBN: 0521555353

