The general studies in university education, being a common core in all careers, have caused problems of space to comply with the offer of these courses. These courses provide knowledge and skills that complement professional training. Virtualization makes it possible to complement or replace face-to-face attendance in the teaching-learning processes, thus saving resources and adapting space and time to the needs of students and teachers according to the availability of technological tools that are currently part of the educational process. A theoretical-methodological conception was developed with dimensions and components that guide the process of educational virtualization for general studies in university education, as an option for the optimization of resources and generation of new learning spaces based on dimensions with two components: the theoretical and the methodological in which the orientations for the development of the conception are specified. The theoretical component establishes the conceptual bases of the proposal, while the methodological component presents the stages of the component and their respective actions for its implementation in the general studies subjects in university education.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual. Estudios Pedagógicos(3), 213 - 223. doi:10.4067/S0718-07052020000300213
Barreto, R., & Iriarte, F. (2017). Las Tic en educación superior: Experiencias de innovación. Barranquilla: Universidad del Norte.
Buhalis, D., & Deimezi, O. (2003). E-tourism developments in Greece. Information Communication Technologies adoption for the strategic management of the Greek tourism industry. Tourism and Hospiyality Research, 5(2), 103-127.
Castañeda, L., & Adell, J. (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. . Alcoy: Editorial Marfil S.A.
Chan, M. (2016). La virtualización de la educación superior en América Latina: entre tendencias y paradigmas. Revista de Educación a Distancia, 1(48), 1-32. Obtenido de https://www.um.es/ead/red/48/chan.pdf
Crespo, D. (2021). Enseñanza remota emergente. Polo de Conocimento, 6(6), 1040-1051. doi:10.23857/pc.v6i6.2802
EDUCASE. (2019). Horizon Report Preview. Obtenido de https://library.educause.edu/~/media/files/library/2019/2/2019horizonreportpreview.pdf
Futuro en Español. (Octubre de 2019). IX Jornadas Futuro en Español. Obtenido de Círculo Logroñés, Rectorado UNIR Y Auditorio del Ayuntamiento de Logroño: http://www.xn--futuroenespaol-1nb.es/2019-2/ix-jornadas-futuro-en-espanol/
Henández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.
Hurtado, F. (2020). La educación en tiempos de pandemia: Los desafíos de la escuela del siglo XXI. Revista Venezolana de Ciencia y Tecnología(44), 176-187. Obtenido de https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.44(176-187)%20Hurtado%20Tavalera_articulo_id650.pdf
Medina, De la Herrán y Sánchez . (2012). Formación pedagógica y práctica del profesorado. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces S.A.
Medina, J., & Rea, S. (2017). La educación a distancia como mecanismo de inclusión social en las Universidades del Ecuador. Alternativas, 2(17), 5 - 10. doi:https://doi.org/10.23878/alternativas.v17i2.113
Rodríguez, L. (2007). Probabilidad y estadística para ingenieros. Guayaquil, Ecuador: Escuela Superior Politécnica del Litoral.
Romero, R., Cuenca, Y., & Lahera, M. (2019). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en el contexto de la actividad científica. Opuntia Brava , 11(2), 70 - 79. Obtenido de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/742
UNESCO. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior - 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Obtenido de http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf
UNESCO. (2019). Las TIC en la Educación. Obtenido de https://es.unesco.org/themes/tic-educacion
Valero, N., Castillo, A., & Rodríguez, N. (2020). Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de Covid-19. Dominio de las Ciencias, 1201 - 1220. doi:https://doi.org/10.23857/pocaip