The FUNDET Foundation faces inefficiencies in manual processes, including student data errors (35%), loss of graduate traceability (42%), and delays in job placement (an average of 15 days), which increase administrative workload and reduce the social impact of its programs for vulnerable populations in Guayaquil. To address these issues, a web and mobile platform was developed and implemented to automate student registration and psychotechnical assessment using rule-based expert systems (92% accuracy), and course assignment, while enabling real-time bidirectional job matching. The system was designed to comply with usability standards (ISO 9241-11: effectiveness ≥90%, efficiency ≤2 min/task, SUS ≥85) and accessibility requirements (WCAG 2.1 AA: contrast ≥4.5:1, full keyboard navigation). The project applied RUP (web) and Mobile-D (mobile) development methodologies, implemented using PHP, MySQL, HTML5, CSS3, Bootstrap, jQuery, XAMPP (web platform), and Java with Android Studio (mobile app), following an MVC architecture with RESTful API integration. The platform was evaluated with n=52 users (95% confidence level, 5% margin of error). Results show a 67% increase in efficiency (1.8 vs. 5.5 min/task), a SUS score of 87.4/100, a 28% improvement in job placement (from 72 to 92 graduates per month), and a 19% increase in retention. In conclusion, the solution incorporates AI-enhanced psychotechnical testing, predictive language features, and a dropout-tracking dashboard (95% reliability), powered by RUP/Mobile-D, replicable in NGOs ≤$5K, with limitations in rural connectivity and future in machine learning, iOS/PWA for secure data recording.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Arteaga, E., Herrera, C., & Villarreal, A. (2021). La Administración del Talento Humano en las Pymes en el Ecuador. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/436
Bastidas, D., Espíndola, O., & Palma, A. (2020). Implementación del bootstrap como una metodología ágil en la web. Revista Arbitrada Interdisciplinaria. https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/648
Campos, L., & Molina , F. (2022). Aplicaciones móviles como herramienta de gestión en instituciones sociales: una experiencia ecuatoriana. Revista de Innovación Digital. 8, 15-30.
Chapal, J., Guerrero, J., & Barón, S. (2019). Esencialización de la práctica gestión de requisitos de rup. https://www.redalyc.org/journal/5122/512267930006/html/
Enríquez, F., Fierro, S., Flores, B., Imbaquingo, D., & Michelenea, J. (2023). Impacto del patrón modelo vista controlador (MVC) en la seguridad, interoperabilidad y usabilidad de un sistema informático durante su ciclo de vida. EASI. https://revistas.ug.edu.ec/index.php/easi/article/view/821
Escobedo, D. (2023). Orientación vocacional y profesional en entornos virtuales de aprendizaje. https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/14195/Orientacion_EscobedoArce_Danae.pdf?sequence=1
Foucart, A. (2021). Guía metodología ágil, para el desarollo de aplicaciones móviles "AEGIS-MD". https://www.researchgate.net/publication/318353356_Guia_metodologica_agil_para_el_desarrollo_de_aplicaciones_moviles_AEGIS-MD
González, A., Paredes, M., & Rivas, D. (2021). Transformación digital en organizaciones sociales: Desafíos y oportunidades. 55-72.
Guzmán, L. (2023). Aplicación móvil con arquitectura MVVM que permite realizar una conexión API REST. https://github.com/luisguzmanms/APIapp
Hernández, L. (2024). Propuesta de diseño de software de alto nivel para la interoperabilidad de las funcionalidades actuales de Hortiluma. Cartago. https://repositoriotec.tec.ac.cr/bitstream/handle/2238/15717/TF9943_BIB313850_Luis_Hernandez-Venegas.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lagla, M., Toapanta, O., Tunja, D., López , D., Sánchez, R., Mayorga, H., . . . Zambrano, D. (2022). Plataformas Educativas. El reto de la pedagogía y didáctica moderna. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional multidisciplinaria, 290-309. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4726/html
Latinoamericana Pearson. (s.f.). Automatización en la educación: Cómo transformar el aprendizaje. https://blog.pearsonlatam.com/educacion-del-futuro/automatizacion-en-la-educacion-como-transformar-el-aprendizaje
León, D., & Quinto, M. (2023). Metodología empleada para la capacitación de riesgos psicosociales al personal de la fundación huerto de los olivos. https://repositorio.ug.edu.ec/items/b7cdd5aa-6d0f-4dc0-906c-63a1ecdd4379
López, M., Sánchez, R., & Torres , C. (2022). Impacto de la capacitación técnica gratuita en la inclusión laboral de poblaciones vulnerables. el caso de la Fundación FUNDET. Guayaquil.
López, P., & Villamil, H. (2019). Modelo de seguimiento a egresados con énfasis en empleabilidad. https://www.revistagpt.usach.cl/sites/revistagpt/files/modelo_de_seguimiento_a_egresados_con_enfasis_en_empleabilidad.pdf
Martínez, E., & Lemos, J. (2024). Desarrollo de una plataforma digital para supervisar, administrar proyectos y coordinar las labores de voluntariado en la organización Fundación Techo Ecuador. https://repositorio.ug.edu.ec/items/8e93d512-a5ea-4c79-8c20-a5255256cbc8
Ministerio de Educación. (2018). El tiempo para el ingreso de calificaciones se redujo en un 84% con la Plataforma de Gestión Escolar. https://educacion.gob.ec/el-tiempo-para-el-ingreso-de-calificaciones-se-redujo-en-un-84-con-la-plataforma-de-gestion-escolar/
Muñoz, Y., & Saltos, L. (2023). Procesos de gestión documental y organización de archivos desde las nuevas tendencias tecnológicas: caso Ministerio de Inclusión Económica y Social MIES. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4184
Ochoa, D. (2020). Sistema de información para la administración y generación de reportes de los sistemas de gestión documental. https://alejandria.poligran.edu.co/handle/10823/6859
Ortega, F. (2022). Transformación Digital de la Educación Superior en Tiempos de Pandemia: Impacto en la Gestión Académica y la Calidad Educativa. Nexus Científico Multidisciplinary Journal en Ingeniería y Tecnología, 61. https://estrellaediciones.com/index.php/nexus_cientifico/article/view/61
Rodríguez, P., & Salazar, D. (2019). Diagnóstico de los procesos operativos en organizaciones sociales.
Ruiz, K., Vargas, E., & Cedeño, A. (2022). Automatización de procesos académicos y mejora de la trazabilidad institucional en centros de formación técnica. Estudios Avanzados en Tecnología Aplicada.
Salas, R. (2023). Metodología de diseño sobre las aplicaciones web educativas para el campo de las matemáticas. https://revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/6506
Saldaña, J., & Zuñiga, R. (2015). Sistema web para la gestión y administraci´pon de anteproyectos y tesis de grado. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/10316/1/UPS-GT001220.pdf
Sevilla, J. (2021). Desarrolo de una aplicación móvil utilizando los servicios cognitivos para personas con discapacidad visual.
Shabnam, S., & Rakibul, H. (2025). Transformación digital en la gobernanza: El impacto del gobierno electrónico en la administración pública y la transparencia. Estudios en Ciencia y Tecnología Informática, 362-379. https://al-kindipublisher.com/index.php/jcsts/article/view/8992
Suayed. (2019). Apuntes Digitales Plan 2012. http://fcasua.contad.unam.mx/apuntes/interiores/docs/2012/informatica/2/1216.pdf
Sucunuta, M., & Lucio, S. (2024). Implementación de una aplicación web y móvil para el seguimeinto académico por parte de los docentes de la Unidad Educativa Río Quinindé. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68194
Tamayo, C., Coronel, P., Allauca, M., Estrella, B., Guerra, T., & Guayasamín, A. (2024). Estrategia Escuelas Saludables. https://salud.quito.gob.ec/wp-content/uploads/2025/07/23-Lineamientos_estrategia_Escuelas_Saludables-2024-2025-4-1.pdf
Tomasello, A. (2018). La educación técnica en el Ecuador: el perfil de sus usuarios y sus efectos en la inclusión laboral y productiva. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/43219
Torres, T. (2018). Análisis del proceso para identificar las competencias organizacionales y específicas del personal que labora en la Fundación Huerto de los Olivos de la Ciudad de Guayaquil. https://repositorio.ug.edu.ec/items/2d35e500-1512-4d72-8f9d-e66b3767be42
Varela, R., Sánchez, J., Cusme, V., & García, M. (2025). Eficacia de la calidad del sistema de gestión académica de la espam-mfl basado en la norma iso/iec 25010. https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/encriptar/article/view/1279
Vera, M., Salinas, A., & Peralta, G. (2021). Diseño de evaluaciones psicotécnicas en plataformas de formación virtual. Educación y Tecnología,. 14, 90-108.

