Improvement proposal for project management in a sanitation company

Carmen Padilla Vargas
https://orcid.org/0000-0003-0606-7719
Mariana Moyano
https://orcid.org/0000-0002-3627-6792
Mario Chong Chong
https://orcid.org/0000-0002-1231-0992
Abstract

SEDAPAL is a Peruvian state company under private law. It is the first service provider company for drinking water supply, sewerage, and waste treatment, whose production represents 40% of the country's GDP. As of December 2020, its capital stock amounted to S/ 5,381.3 million and generated an income of S/ 1,930 million. It has total assets of S/ 12,418 million, of which 43% are financed by equity and 57% by liabilities or debt. At the end of 2020, the company presents unfavorable management results and 82.5% progress in the strategic plan. By implementing the improvement proposal, it will be possible to enhance tools that support project management, increase efficiency in project management, and develop the team. The improvement proposal allows for mitigating the risks to users, suppliers, and the COVID-19 crisis. First, the information is reviewed, the supply chain is investigated, and it is diagnosed with value stream mapping and rethinking the supply chain., Finally, the improvement proposals are evaluated with supply chain operations reference, analytic network process, and super decision methodologies. The budget to implement the investment project is S/ 1,617,000. After the proposed analysis, a positive NPV and IRR were obtained, which support the project’s feasibility.

DOWNLOADS
Download data is not yet available.
How to Cite
Padilla Vargas, C., Moyano, M., & Chong Chong, M. (2022). Improvement proposal for project management in a sanitation company. Revista Tecnológica - ESPOL, 34(2), 196-213. https://doi.org/10.37815/rte.v34n2.939
Author Biography

Mario Chong Chong

m.chong@up.edu.pe Universidad del Pacífico Lima-Peru Areas: Logística, Transporte, Cadenas de Suministro, Logística Humanitaria, Desarrollo social, Innovación, Estrategia de Negocios Areas: Logistics, Transportation, Supply Chain Managemente, Humanitarian Lgistics, Economic growth, Innovation, Business strategy  

References

Autoridad Nacional del Agua [ANA]. (2021). El agua en cifras. Lima: ANA. Obtenido de El agua en cifras.

Banco Interamericano de Desarrollo [BID]. (01 de 09 de 2021). Banco Interamericano de Desarrollo. Washington D.C.: BID. Obtenido de BID Mejorando vidas.

Barreto-Dillon, L., Basani, M., De Simone , F., & Cotlear, B. (2018). Transparencia: Impulsando eficiencia en empresas proveedoras de servicios de agua y saneamiento: Buenas prácticas en cuatro empresas de América Latina. México: Banco Interamericano de Desarrollo.

Chopra, S. (2020). Administración de la Cadena de Suministro. México: Pearson Educación.

Christopher, M. (2011). Logistics & Supply Chain Management. Dorset: Pearson.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL]. (10 de 2010). Servicios de agua potable y saneamiento en el Peru. Lima: CEPAL.

Council, S. C. (2005). Supply Chain Operations Reference model . Washington: Supply Chain Council.

David, F. R. (2020). Administración Estratégica. México: Pearson Educación.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [UNICEF]. (18 de 06 de 2019). Comunicado de prensa 06.2019. Nueva York: UNICEF.

Fondo Monetario Internacional [FMI]. (2021). Informes de perspectivas de la economía mundial. Nueva York: FMI.

García, M., Godines, G., Pineda, B., & Reyes, J. (2015). Derecho al agua y calidad de vida. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 16.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista, L. P. (2006). Metodología de la investigación. México: Infagon Web SA.

Instituto Nacional de Estadística e Informática [INEI]. (11 de 06 de 2020). Estado de la población peruana 2020. Lima: INEI. Obtenido de Estado de la población peruana 2020.

Johnson, G., & Scholes, K. (2004). Dirección Estratégica. Madrid-España: Pearson Educación.

Kaplan , R. S., & Norton, D. P. (1996). The Balanced Scorecard: Translating Strategy . Boston: Harvard Business School Press.

Lledo, P. (2013). Director de Proyectos. Canada: ISBN.

Malásquez Ruíz, L. (2016). Investigación Operativa II. Lima: Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Martin, K., & Osterling, M. (2014). Value Stream Mapping. McGraw-Hill Education.

Ministerio de Economía y Finanzas [MEF]. (2021). Informe de actualización de proyecciones macroeconómicas 2021-2024. Lima: MEF.

Ministerio de Vivienda, Construcción y Saneamiento [VIVIENDA]. (24 de 12 de 2021). Plan Nacional de Saneamiento 2022-2026. Lima: VIVIENDA.

Organismo de Evaluación y Fiscalización Ambiental [OEFA]. (2021). Evaluación ambiental del Perú. Lima: OEFA. Obtenido de Organismo de Evaluación y Fiscalización Ambiental.

Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y Agricultura [FAO]. (20 de 12 de 2020). Seis temas transversales de la subregión. Nueva York: FAO.

Perez Franco, R. (2016). Rethinking your supply chain strategy. Cambridge: MIT Supply Chain Strategy Lab.

Perez-Franco, R., Phadnis, S., Caplice, C., & Sheff, Y. (03 de 10 de 2015). Rethinking supply chain strategy as a conceptual system. International Journal of Production Economics. Obtenido de International Journal of Production Economics.

Porter, M. (2008). Las cinco fuerzas competitivas que le dan forma a la estrategia. Estados Unidos: Harvard Business Review.

Project Management Institute [PMI]. (02 de 01 de 2021). Project Management Institute Foundational. PMI.

Saaty, T. (2005). Theory and Applications of the Analytic Network Process. Pittsburgh: RWS Publicatións.

Saaty, T. (02 de 01 de 2022). Teoría ANP. Pittsburgh: Super Decisions.

Servicio de Agua Potable y Alcantarillado de Lima [SEDAPAL]. (02 de 10 de 2020). Estrategias para garantizar la disponibilidad hídrica para los proximos años. Lima: SEDAPAL.

Servicio de Agua Potable y Alcantarillado de Lima [SEDAPAL]. (01 de 07 de 2021). Cambiando de vidas: Gestión y retos de Sedapal al 2030. Lima: SEDAPAL.

Servicio de Agua Potable y Alcantarillado de Lima [SEDAPAL]. (23 de 03 de 2021). Memoria anual 2020. Lima: SEDAPAL.

Servicio de Agua Potable y Alcantarillado de Lima [SEDAPAL]. (02 de 01 de 2021). Quienes somos. Lima: SEDAPAL.

Servicio de Agua Potable y Alcantarillado de Lima [SEDAPAL]. (28 de 01 de 2022). Estado de resultados integrales 2019-2025. Lima: SEDAPAL.

Servicio de Agua Potable y Alcantarillado de Lima [SEDAPAL]. (31 de 01 de 2022). Indicadores de Desempeño IV Trim 2020. Lima: SEDAPAL.

Servicio Nacional de Meteorología e Hidrología del Perú [SENAMHI]. (2016). Estudio de vulnerabilidad climática de los recursos hídricos en las cuencas de los ríos Chillón, Rímac, Lurín y parte alta del Mantaro. Lima: SENAMHI.

Super Decisions. (02 de 01 de 2000). Super Decisions. Obtenido de http://www.superdecisions.com/

Super Decisions versión 3.2. (2019). Super Decisions.

Superintendencia Nacional de Servicios de Saneamiento [SUNASS]. (23 de 12 de 2021). Proyecto de Estudio Tarifario de SEDAPAL S.A. Lima: SUNASS .

Superintendencia Nacional de Servicios de Saneamiento [SUNASS]. (18 de 09 de 2021). Sunass el regulador de agua portable. Lima: SUNASS.

Superintendencia Nacional de Servicios de Saneamiento [SUNASS]. (2021). Tarifas. Lima: SUNASS. Obtenido de Superintendencia Nacional de Servicios de Saneamiento.

Superintendencia Nacional de Servicios de Saneamiento [SUNASS]. (15 de 03 de 2022). Benchmarking regulatorio de las EP 2021. Lima: SUNASS.

Taha, H. A. (2004). Investigación de Operaciones. México: Pearson Educación.

Weinberger, K. (2009). Estrategia para lograr y mantener la competitividad de la empresa. Lima: Media Corp Perú.