Improvement Plan for  San Juan Bosco High School

Mayra Bustamante Cevallos
https://orcid.org/0009-0009-2777-3832
Jenny Pazmiño Moncada
https://orcid.org/0009-0008-3167-8275
Ana Elisa Del Carmen Perez Finol
https://orcid.org/0000-0003-4781-6122
Abstract

This work describes the educational audit process based on the 55 Quality Standards established by the National Education Authority in the Fiscomisional Educational Unit. This process aims to identify areas for improvement in school management and the professional performance of teachers and administrators to create a safer and more conducive learning environment. The audit was conducted using qualitative and field research methodologies, employing interviews, observation, and document review. The results show that 88% of the standards are satisfactorily met, reflecting good pedagogical practice. Areas for improvement were identified, such as the lack of documented administrative and academic procedures, recognizing the teachers’ work, and the need to strengthen the accountability process. Through an improvement plan to which all members are committed, it will be possible to work towards achieving the outstanding level of quality standards and to have the support of educational advisors to enhance the institution's mission for the benefit of the students.

DOWNLOADS
Download data is not yet available.
How to Cite
Bustamante Cevallos, M., Pazmiño Moncada, J., & Perez Finol, A. E. D. C. (2024). Improvement Plan for  San Juan Bosco High School. Revista Tecnológica - ESPOL, 36(2), 218-229. https://doi.org/10.37815/rte.v36n2.1241

References

Asamblea Nacional. (2021). Ley orgánica reformatoria de la ley orgánica de educación intercultural. Quito: Asamblea Nacional. https://www.asambleanacional.gob.ec/documentos/2021/ley-organica-reformatoria-ley-organica-educacion-intercultural

Cabrera-Pinargote, E. S., & Palma-Macías, G. R. (2022). Auditoría Educativa y su Relación con la Calidad de Educación en América Latina. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada Yachasun, 6(10 Ed. esp), 65–84. https://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/210

Gómez, J., & Martínez, L. (2023). Evaluación de la calidad educativa: Contexto y estándares en Ecuador. Editorial XYZ. Gómez-Martinez, A. (2023). Gestión educativa contemporánea: Nuevos paradigmas para instituciones modernas. Editorial Académica.

Herszenbaun, M. (2022). Método analítico y la carencia de síntesis en “El conocer analítico” de la Ciencia de la lógica de Hegel. Nuevo Itinerario, 18(2), 92–102. https://doi.org/10.30972/nvt.1826199

López, J., & Jiménez, M. (2020). Gestión de proyectos: Herramientas y estrategias para la planificación efectiva. Ediciones Empresariales.

López, M., Fernández, J., & Castro, P. (2022). La participación de la comunidad educativa en el diseño de planes de mejora. Revista de Educación y Formación, 45(2), 123-135. López-Sánchez, M. (2024). Innovación en gestión educativa: Un enfoque sistémico para el siglo XXI. Revista de Educación Moderna, 15(2), 45-67. Mineduc. (2012). Documento de apoyo para plan de mejora. Quito: Mineduc.

Mineduc. (2013). Manual de mantenimiento recurrente y preventivo de los espacios educativos. Quito: Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/06/Manual_infraestructura.pdf

Mineduc. (2017). Manual para la implementación y evaluación de los estándares de calidad educativa. Quito: Medios Públicos EP.

Miranda, R. (2024). Transformación digital en educación: Guía práctica para instituciones educativas. Editorial Tecnos.

Navarrete, G., Vera, M. & Idrovo, K.. (2019). Un nuevo mundo educativo: organización, funcionamiento y estructura. Una propuesta a la educación ecuatoriana. Espirales, 3(26). https://www.redalyc.org/journal/5732/573263325005/html/

Navarrete, A., Muñoz, A., & Medina, C. (2019). La evolución de las metodologías educativas y su impacto en el aprendizaje. Revista de Educación, 10(2), 45-56. Obaco, E. (2020). Competencias docentes para la resolución de conflictos en el ámbito escolar. EDUCERE La Revista Venezolana de Educación, 37-46. https://www.redalyc.org/journal/356/35663240004/html/

Riffo, R. (2019). Gestión administrativa y de calidad en los centros escolares de los Chorrillos. Revista Scientific, 153-172.

Rodríguez, J., & Pérez, M. (2024). Sistemas de gestión educativa: Implementación y evaluación institucional. Editorial Educativa.

Sandoval, E. (2022). El trabajo de campo en la investigación social en tiempos de pandemia. Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología,31(3), 10-22. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-00062022000300010

Torres, L. (2024). Gestión educativa integral: Metodologías y herramientas para la excelencia institucional. Revista Internacional de Gestión Educativa, 8(3), 123-145. UNESCO. (2020). Inclusion and education: All means all. Global education monitoring report 2020. UNESCO. https://gem-report-2020.unesco.org

Villanueva, F., & Torres, L. (2023). El impacto de los estándares de calidad en la gestión educativa. Revista Educativa y Pedagógica, 15(4), 190-205.