This work focuses on evaluating the current quality standards issued by the Ministry of Education of Ecuador. The data obtained reflected the strengths and issues existing in the various dimensions analyzed through a SWOT analysis, which directed the development of a focused and personalized improvement plan addressing the identified difficulties, primarily the recognition of merits and the optimization of academic-administrative processes at the “Nuestra Señora de Montebello” Private Basic Education School. It is important to highlight that there is 74% compliance with the standards, demonstrating high level of adherence to educational regulations. However, key areas were identified where improvements can be made, such asoptimization of physical space, process management, merit recognition, and staff training. Although the results are promising, the study is limited to one institution and a short period, suggesting the need for future research for a broader and longitudinal evaluation.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Acuerdo Ministerial 0450. (2013, diciembre 16). Manual de Apoyo y Seguimiento a la Gestión Educativa. Acuerdo No. 0450 - 13. Quito, Pichincha, Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/01/ACUERDO_450-131.pdf
Agencia de Calidad de la Educación. (2019). Informe anual sobre la calidad educativa en Chile. Santiago: Ministerio de Educación de Chile.
Álvarez Loaiza, N. J., & Sánchez Peña, A. (2024). Navegando por la reforma: Liderazgo educativo, cultura escolar y apropiación del modelo pedagógico. [Tesis de Maestría, Universidad de los Andres] Colombia https://hdl.handle.net/1992/74429
Banda Poma, B. P. , Sánchez Díaz, A. E. , & Quintanilla Orna, R. M. . (2024). Innovación y Gestión en la Educación: Estrategias para el Siglo XXI. Revista Científica de Salud y Desarrollo Humano, 5(3), 725-743. https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v5i3.292
Brown, A. (2022). The role of Ofsted in UK educational reform. London: Routledge.
Escamilla Martínez, P. d., & Alvarez Padón, E. I. (2019). Herramientas de control y evaluación de proyectos para la toma de decisiones en el proceso administrativo. Revista Contribuciones a la Economíahttps://www.eumed.net/rev/ce/2019/3/decisiones-proceso-administrativo.html
Francesc, P., Abad, F., Arboix, E., Chaves, M., Gimeno, S., Gómez, J., … Vilardell, I. (2005). Marco general para el establecimiento, el seguimiento y la revisión de los planes de mejora. Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w24278w/MarcogeneralReviySegPlanMejoraS10.pdf
García, M. (2021). Gestión educativa y calidad en el siglo XXI. Madrid: Editorial Universitaria.
Gómez, L., & Pérez, M. (2021). Calidad educativa y estándares internacionales: El caso de la ISO 21001. México: Fondo de Cultura Económica.
González, J. (2022). Impacto de las auditorías educativas en instituciones mexicanas. México: UNAM.
INEE. (2020). Evaluación de la calidad educativa en México. Ciudad de México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.
Johnson, P. (2020). Australian Curriculum and ACARA’s impact on educational standards. Sydney: Macquarie University Press.
López, S., & Martínez, R. (2021). Auditoría educativa y mejora continua en la gestión educativa. Buenos Aires: Editorial de la Universidad de Buenos Aires.
López-Vera, L., Demera-Zambrano, K., Zambrano-Romero, M., Alcívar-Vera, N., & Navarrete-Solórzano, D. (2020). Aplicación de los estándares de calidad y su contribución al modelo de gestión educativa del Ecuador. Polo del Conocimiento, 5(7), 657-684. doi:10.23857/pc.v5i7.1544
Martínez, G., & Álvarez, J. (2023). Políticas educativas y auditorías: Un análisis comparativo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Mejía-Rosales, M. Y., & Merchán - Narváez, S. B. (2023). La Creatividad de la Gestión Educativa ante los Nuevos Desafíos de los Estándares de Calidad en la Unidad Educativa Fiscomisional “Nuevo Ecuador”. 593 Digital Publisher CEIT. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.4.1919
Ministerio de Educación. (2017). Manual para la implementación y evaluación de los estándares de calidad educativa. Gestión Escolar, Desempeño Profesional directivo y Desempeño Profesional Docente. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/12/Manualpara-la-implementacion-de-los-estandaresde-calidad-educativa.pdf
Ministerio de Educación de Argentina. (2021). Plan Nacional de Evaluación Educativa: Una visión hacia el futuro. Buenos Aires: Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación de Ecuador. (2016). Manual de Auditoría de Calidad. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/03/MANUALAUDITORIAWEB_190314.pdf
Monge Hurtado, D. (2021). El Estímulo y Reconocimiento como factor de éxito en el Desempeño Docente de la Educación Básica Alternativa de Anta – Cusco, 2021. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/72945/Monge_HD-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pérez, D., & Jiménez, F. (2023). Liderazgo transformacional y su impacto en la gestión educativa. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Quezada-Rodríguez, M. R., Quevedo-Barros, M. R., & Torres-Palacios, M. M. (2020). Trabajo en Equipo, Comunicación y Desempeño laboral en las Organizaciones del Sector Público. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 5(3), 725–743. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i3.920
Rodríguez Arroyo, J. C. (2024). Modelo de Gestión del Conocimiento articulado a la norma ISO 21001: 2018 para Instituciones Educativas Oficiales del Núcleo 926 de Medellín: Estudio de caso: Institución Educativa Madre María Mazzarello. [Tesis de Maestría, Instituto Tecnológico Metropolitano] Colombia https://repositorio.itm.edu.co/bitstream/handle/20.500.12622/6624/JuanCarlosRodr%c3%adguez%20Arroyo2024.pdf?sequence=7&isAllowed=y
Smith, J. (2020). Common Core and its implications for educational quality in the USA. New York: Springer.
Tacuri, C., & Arleth, Y. (2024). Auditoría de gestión integral en el área administrativa-financiera de la unidad educativa Medina Domínguez, cantón Salinas, provincia de Santa Elena, año 2023 [Tesis de Grado, Universidad Estatal Península de Santa Elena]Ecuador.
Torres, C. (2023). La integración de la tecnología en la gestión educativa. Barcelona: Universitat de Barcelona.