Educational Improvement Plan at "San Francisco Javier" focused on Current Needs and Challenges

Raquel Mite-Rosales
https://orcid.org/0009-0007-8931-1874
Washington Sanchez-Carcelen
https://orcid.org/0009-0009-3796-742X
Abstract

Educational auditing plays a crucial role in developing and improving educational institutions. These practices facilitate evaluating and enhancing pedagogical processes, institutional management, and overall educational quality. However, contemporary challenges and specific needs necessitate a thorough assessment and subsequent improvement of educational auditing and advisory practices. This work aims to analyze and propose strategies to optimize these practices within educational institutions, considering current needs and challenges. Additionally, this articleaddresses aspects such as implementing new technologies, continuous staff training, and active community participation. Identifying areas for improvement and designing appropriate interventions aims to ensure more effective education that meets modern demands. This comprehensive approach  enhances transparency, accountability, and ultimately, the quality of education.

DOWNLOADS
Download data is not yet available.
How to Cite
Mite-Rosales, R., & Sanchez-Carcelen, W. (2024). Educational Improvement Plan at "San Francisco Javier" focused on Current Needs and Challenges. Revista Tecnológica - ESPOL, 36(2), 191-205. https://doi.org/10.37815/rte.v36n2.1231

References

Asamblea Nacional. (2011). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial.

Brown, A. (2018). Fundamentos de auditoría. CIA.

Byrne, S. A. B. (2019). Estándares y normas. Auditoría.

Cázares, A., & Cruz, G. (2017). Auditoría educativa: una propuesta metodológica para el mejoramiento de la gestión escolar. [Sin editorial].

Guerra, M. E., & García, G. (2019). Auditoría educativa: fundamentos y aplicaciones. [Sin editorial].

International Organization for Standardization (ISO). (2018). Norma ISO 19011: Directrices para la auditoría de los sistemas de gestión. International Organization for Standardization.

Johnson, T. (2015). Fundamentos de auditoría. CIA.

Ministerio de Educación. (2007). Manual para la implementación y evaluación de los estándares de calidad educativa. Medios Públicos EP.

Ministerio de Educación. (2014). Acuerdo Ministerial N°. 0450-13. Ministerio de Educación.

Ministerio de Educación. (2015). Informe de gestión. Ministerio de Educación.

Ministerio de Educación. (2017). Acuerdo Ministerial N°. 00091-A. Ministerio de Educación.

Ministerio de Educación. (2023). Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Intercultural (RLOEI). Ministerio de Educación.

Ministerio de Educación. (2023). Ley Orgánica de Educación Intercultural (LOEI). Ministerio de Educación.

Moreno, J. L. (2019). Auditoría educativa. [Sin editorial].

Núñez, B. (1995). Algunas consideraciones sobre la formación para el trabajo y la incorporación socio-laboral de la población escolar. [Sin editorial].

Tapia Iturriaga, L., & Castillo Prieto, R. (2016). Fundamento de auditoría educativa: aplicación práctica de las Normas Internacionales de Auditoría. [Sin editorial].