This study focuses on the implementation of social-emotional education as a pedagogical approach aimed at strengthening adolescents' mental health. The main objective is to develop a manual of socio-emotional tools designed to improve the teaching-learning process for first-year high school students. The methodology used is quantitative, including surveys and questionnaires, to gain a comprehensive understanding of how teachers use socio-emotional tools and how this influences students in the educational context. The sample, composed of 74 young people from the Guillermo Mensi Educational Unit in Cuenca, Ecuador, was intentionally chosen. During data collection, A survey was administered to educators to investigate their use of social-emotional tools, and two questionnaires, the TMMS-24 and the SDQ-Cas, were applied to students to evaluate their emotions, skills, and emotional difficulties. The results reveal that teachers recognize the importance of training in social-emotional skills. However, significant deficiencies were identified in the emotional awareness of adolescents, who also experienced emotional difficulties, behavioral problems, hyperactivity, and challenges in their interpersonal relationships. Despite these findings, positive attitudes toward socialization, empathy, and support stood out among students. The need to train teachers and implement effective socio-emotional education programs is emphasized to improve students’ quality of life and prepare them to face emotional and social challenges in their personal and academic endeavors.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Aguilar Correa, C., Farías Farías, B. B., Fuentes Savoy, M. P., Miranda Núñez, P. I., & Pérez Pérez, M. I. (2023). Bienestar socioemocional en contexto de pandemia y virtualidad: una aproximación a padres, madres, profesorado y estudiantado de educación primaria en Chile. Revista Educación, 47, 0–18. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.52029
Alvarado Ruiz, O. E., Pérez de la Cruz, M., Whitle Hoil, A. C., Selván García, C. M., & Landero de la Cruz, M. A. (2023). Las Habilidades Socioemocionales como engrane fundamental en el ser y quehacer de la Educación Media Superior: Socioemotional Skills as a fundamental gear in the being and work of Higher Secondary Education. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1). https://doi.org/https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.432
Alvarez Bolaños, E. (2020). Educación socioemocional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 388–401. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=588663787023
Barría-Herrera, P., Améstica-Abarca, J. M., & Miranda-Jaña, C. (2021). Educación socioemocional: discutiendo su implementación en el contexto educativo chileno. Revista Saberes Educativos, 6, 59. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60684
Bisquerra, R., & Chao, C. (2021). Educación emocional y bienestar: por una práctica científicamente fundamentada. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1(1), 9–29.
Brito Sánchez, A. I., Vargas Jiménez, R., Sotelo, M. C., & Ruiz, E. B. (2022). La formación socioemocional: una necesidad en los docentes de todos los niveles educativos Socio-emotional training: a need for teachers at all educational levels.
De Franco, M. F., & Solórzano, J. L. V. (2020). Paradigmas, enfoques y métodos de investigación: análisis teórico. Mundo Recursivo, 3(1), 1–24. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/38
Domínguez, Carlos, M., & Rodríguez, P. (n.d.). Transformación educativa. 1–62.
Fernández Berrocal, P., & Cabello, R. (2021). La inteligencia emocional como fundamento de la educación emocional. • Enero-Junio, 31–46.
Figueroa-Céspedes, I., Navarrete, L., & Dufraix, I. (2023). ¿Qué interacciones pedagógicas ofrecen los “buenos profesores”?: una mirada desde la voz del estudiantado. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 14, 1–25. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v14i0.1621
Gallardo, G. (2021). Lineamientos para el apoyo socioemocional en las comunidades educativas. https://www.unicef.org/chile/media/5701/file/Sostener cuidar .pdf
Gomez Osorio, L. A., Vidanovic Geremich, A., & Finol De Franco, M. (2021). Elementos del proceso de enseñanza – aprendizaje y su interacción en el ámbito educativo. Qualitas Revista Científica, 23(23), 1–11. https://doi.org/10.55867/qual23.01
Gutiérrez, A., & Buitrago, S. (2019). Las habilidades socioemocionales en los docentes: herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber, 10(24), 167–192. http://www.scielo.org.co/pdf/prasa/v10n24/2216-0159-prasa-10-24-167.pdf
Hernández-Sampieri, R. (2018). Las rutas Cuantitativa Cualitativa y Mixta. In Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. https://shorturl.at/mwS39
Hernández, H. M. L., & Romero, G. H. (2020). Influencia del Liderazgo docente en la motivación de universitarios. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 13, 1–16. https://doi.org/10.46661/ijeri.4582
Lalomia, A., & Cascales, A. (2023). Análisis de prácticas de educación socioemocional a través de un modelo de trabajo de job shadowing en escuelas del Norte Europa. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 3(1), 85–118. https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.1.47
López Elias, M. J. (2023). El uso de TIC y la falta de herramientas socioemocionales en los docentes durante la pandemia. (pp. 1–80). https://hdl.handle.net/11285/650832
Loza, E. I., & Pino, A. I. (2022). La Neurociencia Social como Herramienta para el Desarrollo de Habilidades Socioemocionales. Polo del conocimiento. 7(4), 1319–1336. https://doi.org/10.23857/pc.v7i4.3892
Martínez, P. L. (2023). Pedagogía con corazón: el aprendizaje socioemocional con el modelo HEART in Mind©. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 3(2), 13–34. https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.2.53
Martínez Soto, A. F., & Emynick Cervantes, C. (2023). Educación para la resiliencia, un primer paso ante el regreso a clases presenciales en la pandemia por COVID-19. Identificación de factores socioemocionales que afectaron al alumnado. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(2), 238–258. https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.608
Mendoza, S. L. H., & Avila, D. D. (2020). Data collection techniques and instruments. Boletín Científico de Las Ciencias Económico Administrativas Del ICEA, 9(17), 51–53. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/icea/article/view/6019/7678%0A%0A
Mieles, G., & Moya, M. (2021). La gamificación como estrategia para la estimulación de las inteligencias múltiples. Polo Del Conocimiento, 6(1), 111–129. https://doi.org/10.23857/pc.v5i11.2128
Milicic, N., & Marchant, T. (2020). Educación Emocional en el sistema escolar chileno: un desafío pendiente. Horizontes y Propuestas Para Trasformar El Sistema Educativo Chileno, 52–77.
MINEDUC. (2020). Juntos Aprendemos y nos cuidamos. Plan Educativo CoVid-19 Sección 5 Socioemocional. Ministerio de Educación Del Ecuador, 1–40. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/09/Seccion-5_Socioemocional.pdf
MINEDUC. (2021). Currículo priorizado (pp. 1–109).
Polo, R., & Leyva, M. (2020). Habilidades socioemocionales asociadas a logros en el aprendizaje de los educandos.Ciencias pedagógicas. 1(1), 191–200. http://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/ICCP/article/view/231
Quezadas Barahona, A. L., Baeza Sosa, E., Ovando Torres, J. C., Gómez Gallardo, C. del C., & Bracqbien Noygues, C. S. (2023). Educación para la resiliencia, un análisis desde la perspectiva de niñas, niños y docentes. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 53(1), 155–178. https://doi.org/10.48102/rlee.2023.53.1.534
Ramos, V. L., & Tosina, R. Y. (2023). BIENESTAR PSICOLÓGICO Y SALUD MENTAL (Universida).
Reyes María. (2021). Literature Review of Emotional Intelligence and Mental Health. Literature Review of Emotional Intelligence and Mental Health. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 5(7), 658-668., 25, 1–49. http://www.who.int/topics/mental_health/es/
Sabino, C. . (2023). the Vocation, Key To Resilience in the Teaching Profession. Holos (Natal, RN), 2023(2), 1–18. https://doi.org/10.15628/holos.2023.15185
Salvo-Garrido, S. I., Gálvez-Nieto, J. L., & Martín-Parihuén, S. S. (2021). Academic resilience: Understanding family relationships that promote it. Revista Electronica Educare, 25(2), 1–18. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.20
Tur-Porcar, A. M., Llorca-Mestre, A., & Mestre-Escrivá, V. (2021). Agresividad, inestabilidad y educación socioemocional en un entorno inclusivo. In Comunicar (Vol. 29, Issue 66, pp. 46–55).
UNESCO. (2016). Declaración de Incheon y Marco de Acción. Unescodoc, 1–84. https://n9.cl/v6fyj
Ureña, S. R. S., & Peralta, R. C. T. (2023). La importancia de la educación emocional en la formación integral de los estudiantes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 1398–1413. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6285
Vásquez, D. L. E., & Cabrera, C. A. (2022). Los juegos lúdico-cooperativos, como una estrategia favorable para las relaciones personales entre estudiantes. Revista UNIMAR, 40(1), 54–75. https://doi.org/10.31948/rev.unimar/unimar40-1-art3
Zúñiga, J. O., Lara, G. A. G., & Pérez, O. C. (2019). Propiedades Psicométricas del Trait Meta-Mood Scale (TMMS-24) en Adolescentes de Chiapas, México. European Scientific Journal ESJ, 15(16), 280–294. https://doi.org/10.19044/esj.2019.v15n16p280